Sunday, January 13, 2013

when doctor use wrong word to patient ;p

assalamualaikum....

pernah tak korang baca novel hlovate 5 tahun 5 bulan???? hmmmm ngat tak part yang along kuiri ana and the geng time along gi melawat ana n apeh??? along kuiri camne dorang nak keje bila balik malaysia...
camne dorang bila nak merawat patient...bila masing2 dok mempertahankan diri n along bagi 1 term yang aku pon lupa per dia..huhuhu..masing2 dok blur camne nak cakap ayat tue dalam bahasa melayu...

n semalam aku jumpa the real situation yang camtu...time tue aku memang xdela tumpu sangat kat doctor tue...tapi bila dia tanye kat mak member aku time kencing der rasa pedas2 tak aku terus tengok doktor tue... pedas2????? camne plak kencing boleh der rasa pedas2...pelik tul...n dia dok ulang soalan sebab mak member aku nie cam blur gak ngan soalan tue...

but tiba2 member aku cakap "pedih"...terus kitorang gelak...salah term la doc...dia pon gelak sebab baru perasan yang dia dah salah...n kitorang pon per lagi...memang dok ulang laa...tue nasib baik la member aku cepat tangkap..klu dapat dia pon blur cam aku time tue..memang x berjawab laa soalan doktor tue...n nasib baik bukan melayu..klu tak memang aku gelakkan lebih lagi laa kan...hahaha...

memang tak sangka laa betul2 jumpa situasi yang along cakap tue...or maybe sebab penulis dia hlovate tue memang future doctor time tulis citer tue...so dia dah terpikir yang benda2 camni mungkin akan jadi bila doktor2 nie balik keje kat malaysia...dah biasa cakap n guna terms2 english...even kite pon kadang2 akan blur gak bila dah biasa guna ayat english n then nak kna cakap maksud dia dalam bahasa melayu...

haaa...aku penah kena time kat airport...der atuk tue nak balik langkawi dari subang...time nak check in tue polis tue suh dia letak wallet dalam bekas...dia x dengar kot per yang polis tue cakap..bila dia dok tengok aku, aku cakap la 'wallet'..dia blur gak...aku pon jenuh dok pikir per wallet dalam bahasa melayu yek??? dah biasa cakap wallet...nasib baik otak cepat proses time tue...dompet...baru laa atuk tue paham n kuar kan dompet yang dalam poket tue...polis tue pon nak gelak dah time tue..huhuhu...
 

A warm smile is the universal language of kindness ~ William Arthur Ward

No comments: